Με εκτενή άρθρα τα ιταλικά Μέσα αναφέρονται στην ασύλληπτη τραγωδία που συνέβη στα ανοιχτά της Πύλου, όπου ένα σαπιοκάραβο, με εκατοντάδες μετανάστες στοιβαγμένους έπλεε για μέρες στη Μεσόγειο. Το πλοίο που ναυάγησε στο βαθύτερο σημείο της Μεσογείου, ξεκίνησε την πορεία του προς τον θάνατο από τις ακτές της Λιβύης και σύμφωνα με μαρτυρίες είχε προορισμό την Ιταλία.
Τα ιταλικά Μέσα εγείρουν ερωτήματα για τα αίτια της πολύνεκρης τραγωδίας που παραμένουν θολά, αναλύοντας τις κινήσεις τόσο της Frontex όσο και των ελληνικών αρχών όταν εντόπισαν για πρώτη φορά το «πλωτό νεκροταφείο». Σχολιάζουν δε τη μη επέμβαση των δύο Αρχών, ενώ έβλεπαν την κατάσταση, αλλά και για τους λόγους που ίσως να «μην ζήτησαν βοήθεια», όπως ανέφερε το ελληνικό Λιμενικό, για τον λόγο που δεν επένεβη.
Τα δημοσιεύματα σχολιάζουν πως η άρνηση βοήθειας σχετίζεται με το «σκληρό πρόσωπο» της Ελλάδας στο μεταναστευτικό.
Η La Repubblica σε ένα από τα άρθρα της που αφορούν το ναυάγιο κάνει λόγο για ένα «μπαλάκι» ευθυνών ανάμεσα σε Frontex, Αθήνα και Ρώμη, λέγοντας πως πρόκειται για «έργο χιλιοπαιγμένο»: το αεροπλάνο της Frontex εντοπίζει το σκάφος, ενημερώνει τις αρμόδιες αρχές, όμως όλοι περιμένουν να περάσει το συντομότερο δυνατόν τα ιταλικά σύνορα και να πέσει στην ευθύνη κάποιου άλλου, με τη δικαιολογία πως «κανείς δεν ζήτησε βοήθεια».
Για τη «βοήθεια» που φέρεται να μην ζήτησαν από τις ελληνικές αρχές, στο άρθρο της ανταποκρίτριας της εφημερίδας, Tonia Mastrobuoni, το οποίο φιλοξενεί δηλώσεις του Στέλιου Κούλογλου, αναφέρεται πως αυτό δεν αποτελεί έκπληξη, καθώς η μεταναστευτική πολιτική της κυβέρνησης έχει δυσάρεστα αποτελέσματα.
«Το «σκληρό πρόσωπο» του απερχόμενου συντηρητικού πρωθυπουργού, ο οποίος ετοιμάζεται για τον δεύτερο γύρο των βουλευτικών εκλογών στις 25 Ιούνιου, αλλάζει δραματικά τη δυναμική των μεταναστευτικών ταξιδιών στη Μεσόγειο. Ακόμα και όταν φτάνουν από την Τουρκία, οι βάρκες κατευθύνονται πλέον κατευθείαν στην Ιταλία», αναφέρει στο άρθρο της η αρθρογράφος.
Για τη νέα τακτική αυτή, ο ευρωβουλευτής του ΣΥΡΙΖΑ, σχολιάζει πως «πολλοί μετανάστες απορρίπτονται βάναυσα από τις ελληνικές αρχές, ενώ χιλιάδες είναι αυτοί που έχουν καταλήξει στη φυλακή, με την κατηγορία των λαθροδιακινητών».
Και η Corriere «βλέπει» ευθύνες των Ελληνικών αρχών, παραθέτοντας την καταγγελία της ΜΚΟ Alarm Phone, η οποία βρισκόταν σε συνεχή συνεννοήση με τους μετανάστες που επέβαιναν στη μοιραία βάρκα. Όπως αναφέρει η ΜΚΟ, είχε προειδοποιήσει πολλές ώρες πριν τις ελληνικές αρχές για την επικίνδυνη κατάσταση του πλοίου, «από τις πρώτες κιόλας ώρες της τραγωδίας, το Ελληνικό Λιμενικό Σώμα άρχισε να δικαιολογεί την έλλειψη βοήθειας, αιτιολογώντας την πως οι άνθρωποι που αντιμετώπιζαν πρόβλημα δεν ήθελαν να διασωθούν στην Ελλάδα. Αναρωτιόμαστε: γιατί υπάρχουν άνθρωποι στη θάλασσα που φοβούνται τόσο πολύ να συναντήσουν τις ελληνικές δυνάμεις; Αυτό οφείλεται στις συστηματικές πρακτικές επαναπροώθησης που εφαρμόζουν οι ελληνικές αρχές».
Το ιταλικό πρακτορείο ANSA αναφέρει πως το ναυάγιο αυτό ίσως εξελιχθεί σε μία από τις χειρότερες σφαγές στη Μεσόγειο και πως η Αθήνα είναι αποδέκτης ευθυνών από τις ΜΚΟ για καθυστέρηση στις διαδικασίες διάσωσης.
«Γνώριζαν πολύ καλά ότι πρόκειται για ένα υπερπλήρες και ακατάλληλο σκάφος, αλλά δεν ξεκίνησαν επιχείρηση διάσωσης, η Ελληνική Ακτοφυλακή άρχισε να δικαιολογεί τη μη διάσωση, ισχυριζόμενοι ότι οι άνθρωποι που βρίσκονται σε κίνδυνο δεν ήθελαν να διασωθούν από την Ελλάδα», ανέφερε η ΜΚΟ, με το ιταλικό πρακτορείο να σχολιάζει πως χάθηκαν κρίσιμες ώρες.