Στο εργοτάξιο που καταλάμβανε η ΙΝΤΡΑΚΑΤ για την κατασκευή των κόμβων και τη βελτίωση της δυτικής εσωτερικής περιφερειακής οδού Θεσσαλονίκης, απέναντι από το νοσοκομείο «Παπαγεωργίου» και κοντά στο πρώην στρατόπεδο «Καρατάσιου», προβλέπεται να στηθεί το βασικό εργοτάξιο για την κατασκευή του Fly Over της περιφερειακής οδού Θεσσαλονίκης.
Ο χώρος είναι δημόσιος και έτσι δεν χρειάζονται πολλές τυπικές διαδικασίες παραχώρησης, ενώ οι αρμόδιοι του υπουργείου Υποδομών βλέπουν ως χρονικό ορίζοντα έναρξης της «κατάληψης» του χώρου τον Μάρτιο. Ήδη μάλιστα έχουν στρωθεί καλώδια και αισθητήρες σε πολλούς δρόμους της Θεσσαλονίκης, όχι μόνο στην περιφερειακή οδό, αλλά και στην οδό Λαγκαδά και στο κέντρο της πόλης, οι οποίοι μετρούν τους κυκλοφοριακούς φόρτους και τα δεδομένα θα αποτελέσουν τη βάση για να υπολογιστεί η πρόσθετη κυκλοφοριακή επιβάρυνση, που θα προκύψει την περίοδο των εργασιών κατασκευής του Fly Over και της αναβάθμισης της ανατολικής περιφερειακής οδού.
Κυκλοφοριακές μετρήσεις υπάρχουν και έγιναν καινούργιες για τον διαγωνισμό για το έργο. Πλην όμως η χρονική συγκυρία δεν έδωσε ακριβή απεικόνιση της κατάστασης, διότι οι τότε μετρήσεις έγιναν σε περίοδο lockdown λόγω της πανδημίας του κορωνοϊού. Το άγχος των αρμοδίων είναι να μη μετατραπεί για μεγάλο χρονικό διάστημα η κίνηση στην πόλη σε μαρτύριο, καθώς η απρόσκοπτη μετακίνηση στην περιφερειακή οδό είναι πολύ βασική παράμετρος που διαμορφώνει το κυκλοφοριακό σε όλη τη Θεσσαλονίκη.
Σε πρώτη φάση, πέρα από τις μετρήσεις των μετακινήσεων και της υφιστάμενης κυκλοφοριακής επιβάρυνσης, θα γίνουν και οι γεωτρήσεις για τα γεωτεχνικά χαρακτηριστικά κατά μήκος της περιφερειακής οδού, από το νοσοκομείο «Παπαγεωργίου» μέχρι και τον κόμβο Κ12 του νοσοκομείου «Άγιος Παύλος» (συνολικό μήκος περίπου 13 χλμ.). Οι γεωτρήσεις υπολογίζονται σε περίπου 100 και οι περισσότερες θα αρχίσουν τον Μάρτιο και θα εξελίσσονται και τον Απρίλιο. Η ανάγκη για πολλές γεωτρήσεις υπαγορεύεται και από τη νομοθεσία, καθώς όπου προβλέπεται η κατασκευή βάθρων και σηράγγων, πρέπει να γίνουν γεωτεχνικές έρευνες, για να ξέρει ο κατασκευαστής, εν προκειμένω η κοινοπραξία «ΑΒΑΞ – Μυτιληναίος», τον τρόπο με τον οποίο θα κατασκευαστούν τα έργα. Μάλιστα γεωτρήσεις δεν θα γίνουν μόνο στα πρανή, αλλά και στην κεντρική νησίδα της υφιστάμενης περιφερειακής οδού. Κάποιες δειγματοληπτικές γεωτρήσεις ήδη έχουν γίνει, όμως δεν είναι αρκετές. Είναι ενδεικτικό ότι βάσει των στοιχείων που ανακοινώθηκαν από το υπουργείο Υποδομών και Μεταφορών, το έργο περιλαμβάνει εννέα ανισόπεδους κόμβους, οχτώ νέες γέφυρες και τρεις σήραγγες.
Σήμερα, σε μελετητικό επίπεδο υπάρχει μόνο η προμελέτη, βάσει της οποίας έγινε και ο σχετικός διαγωνισμός για το έργο. Οι οριστικές μελέτες κατασκευής θα εκπονηθούν με βάση και τα στοιχεία που θα συλλέξουν το επόμενο διάστημα οι αρμόδιοι. Έτσι θα γνωρίζουμε και τον τρόπο με τον οποίο θα κατασκευαστεί τελικά το έργο, που είναι και η πλέον κρίσιμη παράμετρος, διότι θα καθορίσει και τα χρονικά και τα ποιοτικά χαρακτηριστικά, αλλά και τις επιπτώσεις που θα έχει η κατασκευή του στην καθημερινότητα όλης της Θεσσαλονίκης.
Σύμφωνα με τεχνικά στελέχη, που έχουν εικόνα του έργου, μια από τις πρώτες εργασίες που θα γίνουν αντιληπτές από τους πολίτες και τους διερχόμενους από την περιφερειακή οδό, θα είναι η αποξήλωση των ιστών οδοφωτισμού από την κεντρική νησίδα της περιφερειακής οδού. Οι ιστοί θα μετακινηθούν στα πρανή και η κεντρική νησίδα θα ασφαλτοστρωθεί, διότι συνολικά το τμήμα της περιφερειακής οδού, που θα αναβαθμιστεί και θα φιλοξενήσει και τη γέφυρα (υπερυψωμένη ταχεία λεωφόρος – Fly Over) των 4 χλμ., θα μετακινηθεί όσο είναι το πλάτος δυο λωρίδων κυκλοφορίας προς την πλευρά του πολεοδομικού συγκροτήματος Θεσσαλονίκης κι έτσι η σημερινή διαχωριστική κεντρική νησίδα ασφαλείας θα μετατραπεί σε λωρίδα κυκλοφορίας προς τα δυτικά, ενώ η νέα νησίδα θα είναι η σημερινή αριστερή λωρίδα κυκλοφορίας προς τα ανατολικά.
Αυτή η μετακίνηση του δρόμου και η επέκταση προς το πρανές του πολεοδομικού συγκροτήματος κρίνεται αναγκαία, όχι μόνο για την αναβάθμιση (διαπλάτυνση και βελτίωση) της υφιστάμενης οδού, αλλά και για να υπάρξει επαρκής χώρος για να κατασκευαστεί το Fly Over, που θα είναι προς την πλευρά του Σέιχ Σου (πλευρά Φιλύρου, Χορτιάτη κτλ.), στο πρανές δηλαδή της κατεύθυνσης προς τα δυτικά.
Όπως προβλέπεται στη σχετική σύμβαση, στο τμήμα από το νοσοκομείο «Παπαγεωργίου» μέχρι το ύψος της κλινικής «Γένεσις» θα γίνει η αναβάθμιση του υφιστάμενου δρόμου και θα κατασκευαστεί το Fly Over. Είναι μήκους 9,5 χλμ., από τα οποία τα 4 αφορούν στην υπερυψωμένη λεωφόρο, που θα έχει τέσσερις λωρίδες κυκλοφορίας (δύο ανά κατεύθυνση) και λωρίδα έκτακτης ανάγκης και στις δυο κατευθύνσεις. Στο τμήμα από το ύψος του «Γένεσις» μέχρι τον ανισόπεδο κόμβο Κ12 (νοσοκομείο «Άγιος Παύλος»), αντί των έξι λωρίδων κυκλοφορίας που έχει η σημερινή περιφερειακή θα αποκτήσει οχτώ (μία επιπλέον ανά κατεύθυνση), σε ένα μήκος περίπου 3,5 χλμ.
Πρόβλεψη του υπουργείου είναι οι πρώτες εργασίες κατασκευής να αρχίσουν προς το τέλος του καλοκαιριού, πλην όμως οι βασικές εργασίες, που θα έχουν και τις αντιληπτές επιπτώσεις στην κυκλοφορία και την καθημερινότητα της Θεσσαλονίκης αναμένεται να αρχίσουν το φθινόπωρο.
www.Voria.gr