ΑΡΘΡΟ ΤΟΥ ΓΡΗΓΟΡΗ ΤΑΣΙΟΥ, ΠΡΟΕΔΡΟΥ ΤΗΣ ΠΑΝΕΛΛΗΝΙΑΣ ΟΜΟΣΠΟΝΔΙΑΣ ΞΕΝΟΔΟΧΩΝ
Ο ελληνικός τουρισμός
βρίσκεται στην πιο κρίσιμη καμπή της
ιστορίας του. Η πανδημία διαμόρφωσε
πρωτόγνωρες συνθήκες για τα ταξίδια
και τον τουρισμό σε όλο τον κόσμο.
Μοιραία και η Ελλάδα
υφίσταται αυτές τις αρνητικές συνέπειες,
καθώς από τις 31 εκατομμύρια αφίξεις του
2019 περιοριστήκαμε σε 3,8 εκατομμύρια
αφίξεις στις σεζόν Covid του 2020.
Με αποτέλεσμα,
βέβαια, τα τουριστικά έσοδα από τα 18 δις
ευρώ το 2019, να είναι πάνω - κάτω μόλις 3
δις ευρώ. Αυτή η διαφορά θα λείψει όχι
μόνο από τα ταμεία των ξενοδοχείων που
είναι το προφανές, αλλά συνολικά από
την πραγματική οικονομία της χώρας,
καθώς για κάθε 1 ευρώ που μπαίνει στον
τουρισμό το ΑΕΠ της χώρας μεγαλώνει
κατά 2,65 ευρώ, αφού δημιουργούνται
αλυσίδες αξίας και σε άλλους τομείς και
κλάδους της οικονομίας.
Η εθνική σημασία του
τουρισμού απαιτεί και εθνική πολιτική
που θα δημιουργεί τις προϋποθέσεις ώστε
να συμβάλλει στο μεγάλο ζητούμενο: της
γρήγορης ανάκαμψης της χώρας και της
επαναφοράς στην ανάπτυξη με οφέλη για
όλους, σε όλη την Ελλάδα.
Η πολιτική αυτή απαιτείται
σε βραχυπρόθεσμο ορίζοντα να διασφαλίζει
την επιβίωση των ξενοδοχείων με στήριξη
της ρευστότητάς τους και σε μακροπρόθεσμο
ορίζοντα να βάζει δύο κρίσιμους στόχους
προς τους οποίους θα πρέπει να επικεντρωθούν
διαθέσιμα χρηματοδοτικά εργαλεία του
ΕΣΠΑ, αλλά και οι νέες πηγές χρηματοδότησης
που θα προκύψουν από το Ευρωπαϊκό Ταμείο
Ανάκαμψης.
Πρώτος στόχος πρέπει
να είναι ο θεματικός εμπλουτισμός του
προϊόντος μας, εκεί που πραγματικά
έχουμε σοβαρά συγκριτικά πλεονεκτήματα,
ώστε να πετύχουμε την επιμήκυνση της
τουριστικής περιόδου, μεγαλύτερη μέση
δαπάνη ανά επισκέπτη και διάχυση των
ωφελειών σε όλη τη χώρα.
Ο αθλητικός τουρισμός
σε όλες τις εκφράσεις και τις εκδοχές
του μπορεί να αποδώσει σημαντικά οφέλη.
Από τον ποδηλατικό και περιηγητικό
τουρισμό μέχρι τον καταδυτικό τουρισμό
και τα θαλάσσια σπορ. Οι αγορές του
αθλητικού τουρισμού παγκοσμίως είναι
ουσιαστικά ανεκμετάλλευτες μέχρι σήμερα
από τη χώρα μας και υπάρχουν πολύ μεγάλα
περιθώρια ανάπτυξης.
Ο δεύτερος στόχος είναι
σε άμεση συνάρτηση με τον πρώτο και
αφορά στην αναβάθμιση των υποδομών της
χώρας. Χρειάζεται περιφερειακός
σχεδιασμός ώστε με τεχνοκρατική
προσέγγιση να επιλυθούν μείζονα ζητήματα
της καθημερινότητας. Από τη διαχείριση
των απορριμμάτων μέχρι την ύδρευση, την
ηλεκτρική ενέργεια, το οδικό δίκτυο.
Η βιωσιμότητα των
προορισμών σημαίνει διασφαλισμένη
ποιότητα ζωής πρώτα για τους ίδιους
τους κατοίκους και κατ' επέκταση για
τους επισκέπτες. Την ίδια αξία για
κατοίκους και επισκέπτες έχει και η
προσβασιμότητα.
Η πανδημία μάς έδωσε
ένα σημαντικό μάθημα για την σημασία
των οδικών υποδομών καθώς οι προορισμοί
με οδική πρόσβαση τα πήγαν καλύτερα.
Ο οδικός τουρισμός δεν
αφορά μόνον τα Βαλκάνια. Ο οδικός
τουρισμός από την Κεντρική Ευρώπη είναι
μια μεγάλη και ανεκμετάλλευτη υπεραξία
για τη Βόρεια και Κεντρική Ελλάδα. Για
να την κερδίσουμε θα πρέπει όμως να
βελτιώσουμε τις οδικές υποδομές όπως
και την οργάνωση και λειτουργία των
συνοριακών σταθμών. Το τελευταίο θα
πρέπει να το αντιμετωπίσουμε άμεσα και
λόγω της πανδημίας αλλά και εν όψει των
εορτών των Χριστουγέννων όπως και εν
όψει της σεζόν του 2021. Χρειάζεται
οργανωτική ετοιμότητα στη διαχείριση
επισκεπτών από το οδικό δίκτυο, χωρίς
σκηνές ταλαιπωρίας και συνωστισμού.
Είναι πολυτέλεια σε
αυτή τη φάση να έχουμε κι άλλες απώλειες
σε τζίρους από τέτοιες ανεπάρκειες. Για
να πάμε τον τουρισμό μπροστά και να
δώσει στις τοπικές κοινωνίες, σε όλη
την Ελλάδα, αυτά που πραγματικά μπορεί
να δώσει, χρειάζεται να ενώσουμε δυνάμεις
και να επενδύσουμε σε νέες ευκαιρίες
και νέες δυνατότητες.